یزدفردا: کتاب «سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده» اثر شهلا باقری از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده» اثر شهلا باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی است.

این کتاب در هشت فصل تدوین شده است که عناوین آن‌ها عبارت‌اند از: «خلق نظریه؛ پیش‌نیاز سیاست‌پردازی»، «توسعه روش‌شناسی مطالعات زنان»، «سیاست‌گذاری و آسیب‌شناسی سیاست‌ها»، «سیاست خانواده»، «خانواده‌محوری و سیاست‌های کلان»، «خانواده‌محوری و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی»، «الگوهای مدیریت خانواده» و «الزامات خط‌مشی‌گذاری فرهنگی امر جنسی و عفاف در ایران».

در مقدمه این کتاب آمده است: «این کتاب کوششی در راستای ادای سهم علم و دانشگاه به حل قاعده‌مند مسائل زنان و خانواده برای تحقق حکمرانی مطلوب است. به‌همین منظور ابتدا به شناسایی مسائل و مشکلات در حوزه زنان و خانواده در عرصه نظر و عمل می‌پردازد و در این راستا با مرور انتقادی و در نظر گرفتن بن‌بست‌های موجود در حوزه روش‌ها و رویکردها تلاش دارد که بدیل نظری و الزامات عملی رفع موانع حکمرانی مطلوب را بنمایاند. تلاش برای پر کردن شکاف بین نظریه و عمل و اثبات ضرورت مداخله و سیاست‌گذاری در حوزه زنان و خانواده با پشتوانه علمی و نظری در اجرا و عمل وجهه همت این اثر قرار گرفته است.

مسئله‌شناسی و تبیین وضع موجود جهان و ایران در مواجهه با مسائل زنان و خانواده و ریل‌گذاری برای بهبود امور و تنظیم‌گری مطلوب اجتماعی که امروزه بر آن نام حکمرانی مطلوب را می‌نهند، محقق را بر آن داشته است که به این مهم اقدام ورزد. شناخت زمینه‌ها، آسیب‌شناسی وضع موجود در ضمن بررسی در گستره ملی و فراملی به این امر کمک نموده است. کتاب با معرفی رویکرد رئالیسم انتقادی به‌عنوان روش‌شناسی معرفی‌شده و به‌دلیل تحلیلی نظری و فلسفی جایگزین امر حکمرانی مطلوب، تمام واقعیت‌های زمینه‌ای و بسترهای واقعی در لایه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی ایران به صور مختلف بررسی نموده است.

کتاب «سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده» اثر شهلا باقری در ۲۴۲ صفحه و به بهای ۳۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا